torsdag 16 september 2010

Björn Sundmans blogg 2010-09-09

Nu är det full fart i valrörelsen. Det är fler besökare som kommer och vill fråga om vår politik och om hur det kommer att går. Det sistnämnda är lite svårare. I dag så lär S-blocket kommit väldigt nära borgarna i valundersökningar. Det kommer att bli en tät fajt fram till målsnöret.

För min egen del så finns jag i valstugan idag, i morgon och på lördag eftermiddag. Sen är det dags för valdagen. Jag kommer att cirkulera runt i Österåker mellan 08 - 12. Det är kaffe och mackaresan. Vi brukar se till att våra valsedelsutdelare får något i magen under sitt pass. Eftersom vi är solidariskt lagda så bjussar vi på fika även i motståndarlägret.

Senare på eftermiddagen så så är det min tur och dela valsedlar. Senare på kvällen så kommer "domen". Har vi lyckats flytta fram positionerna eller stå vi kvar med våra 14 mandat? Spännande blir det.

Jag tror att väldigt många har läst en annons som har rubriken "Våga vara otrogen på valdagen" Avsändaren kallar sig Föreningen Österåkers framtid! Här visar sig några personer som anser att kommunen inte ska växa mer. Tänk om politikerna i mitten på femtiotalet gick ut i en annons med samma budskap.

"Från 1930-talet räknas både Åkersberga och Österskär icke-administrativa tätorter med 286 respektive 277 invånare år 1935. Från 1950 anses de båda orterna sammanväxta och utgör då med 1 197 invånare en förort till Stockholm samtidigt som uppdelningen på icke-administrativa och administrativa tätorter (stad, köping och municipalsamhälle) upphör."

Den här sortens "valpropaganda" där man även inkluderar "Villaägarnas organisation" är inte speciellt snyggt. Vet de om att några personer i Österåker har använt deras namn?

Är Föreningen Österåkers framtid ett politisk parti? "Våga vara Otrogen på valdagen" är rubriken. Vem är man otrogen mot? Hur röstar man på en annons som uppmanar till att vara otrogen...

För mej är det enkelt - jag röstar på socialdemokraterna i alla valen.