onsdag 29 september 2010

Björn Sundmans Blogg 100929

Hej
I måndagens blogg så skrev jag så här:
"I kväll så har vi kommunfullmäktige. Det är näst näst sista gången för den här mandatperioden. Den 8:e november och 13 december återstår. Det lär väl bli lite lussebullar på det senare mötet". Här blev det lite fel. Därmed var det sista fullmäktige för den här mandatperioden avslutat. Så skulle det vara.

Den 8:e november och 13 december är de sammanträden som inleder den nya mandatperioden. De kommunfullmäktigemötena kommer att handla om den kommunala organisationen. Majoriteten sitter förmodligen just nu och funderar på hur nämnder och styrelser ska se ut. Blir det fler nämnder eller slår man ihop några? Förmodligen det sista. Vår brakförlust underlättar förmodligen därför inte mer möjligheter för ytterligare inflytande - tvärt om.

Jag tror att man måste göra arbetsförhållandena för fritidspolitiker mer attraktiva. Utbildningar av olika slag är viktiga i rollen som fritidspolitiker. Jag hoppas att den nya mandatperioden innebär fler möjligheter att förkovra sig i helheten och i den egna nämnden. Jag hoppas även att det blir omval vid varje årsskiften. Som det är nu så finns det fullmäktigeledamöter som inte har varit med på något sammanträde under de här fyra åren!

I landstinget - som jag sitter i - så väljs vi om i slutet på året - inom ramen för mandatperiodens fyra år. Sen får landstinget ett nytt fullmäktige. Jag hoppas att ett motsvarande val, i Österåker, kommer upp på agendan i december.

Jag får passa på att tacka alla som har hört av sig på olika sätt och vis. Alla uppmuntringar och ryggklappningar har känts mycket bra och manar till fortsatt politiskt arbete. Tack.