tisdag 20 april 2010

Trafikuppgörelsen 100420

Hej. idag har det hänt en hel del i politiken. De rödgröna har gjort upp trafiken i länet. Tunnelbana till Karolinska, Spårväg Syd, Mälarbanan, Nynäsbanan mer kollektivtrafik och en hel del cykelvägar är på gång.

I Österåker så får vi - inom några dagar - inviga den nya rondellen som ståtar med ett landmärke iform av en fyr...

En bättre avfart till Margretelund står högt upp på min önskelista inom trafikfrågorna. Det är ju över 10.000 personer som bor i området. De som längtar efter en Röllingbyled kommer att bli besvikna. Vägverket kommer inte - de kommande 20 - 30 åren - att satsa på en förbifart. Kostnaden beräknades till ca 250 miljoner för ett antal år sen. Områden som Svinninge, Rydbo blir en brygga mot Stockhom innan man bygger norr över. OBS det är ett antagande jag gör.

Jag måste säga att jag är lite oförstående inför förslaget att avgiftsbelägga Essingeleden. Var tar trafiken vägen om den vill undvika köerna på Essingeleden? Jag hoppas att den nya förbifarten dimensioneras på ett sådant sätt att den kommer att klara befolkningsökningarna och dito trafiken de kommande 50 - 75 åren.

På fredag så har Stockholms och Uppsala läns Luftvårdsförbund årsmöte. förbundet har 42 medlemmar. Jag har varit med i förbundstyrelsen några år - vice ordförande i två mandatperioder. Det som nu kommer att hända framöver har bäring på trafikfrågorna i länet. Titta gärna in på förbundets hemsida www.slb.nu/lfv