onsdag 28 april 2010

Rödgröna infrastrukturinvesteringar i Stockholmsregionen

Det är väl många som undrar vad som hände när s, v och mp ställde sig bakom det hela paketet som regeringen presenterade. Du har förmodligen sett en hel del om vad som har hänt när det gäller de 94 miljarder som skall investeras under åren 2010 - 2021. Det blir 47 miljarder tll spår och 42 miljarder till vägar.

Vi inom de rödgröna investerar yytterligare 10 miljarder i Stockholmsregionen. Det blir fler cykelvägar och investeringar för att öka kapaciteten för resor med buss i vår region.

Här är några av de objekt vi vill satsa på:

- Tunnelbana från Odenplan till Nya Karolinska/Norra station
- Spårväg Syd, etapp 1 Flemingsberg - Kungens kurva/Skärholmen
- Mälarbanan, stäckan Tomteboda - Barkarby
- Nynäsbanan, fortsatt utbyggnad av dubbelspår
- Roslagsbanan, etapp 2. SL har nyligen fattat beslut om att delar av Etapp 1 av Roslagsbanans dubbelspårsutbyggnad beräknas förskjutas till kommande år på grund av resursbrist (!), vilket minskar årets prognos med 110 mkr!

Det sista är märkligt. Vi som bor i nordostsektorn har den lägsta andelen kollektivtrafik. Vi har drivit fram dubbelspåret - i valrörelserna på 80 och 90-talet så var det socialdemokraterna som såg till att det blev en utbyggnad. Nu gäller det att dubbelspåren kommer fram fort. Resenärerna är trötta på den "ovilja" som visas Nordostborna. Det är dags för 10 minuterstrafik - på så sätt kommer allt fler att ta tåget och därmed minska bilåkandet. Det som vi socialdemokrater nu gör är att se till att det inte blir 4-5 år fördröjningar för utbyggnationen. Så vi kan visa på att det är en god idé att rösta på (s) - på så sätt kommer miljövänligare i vår region.